Rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler
Den ultimative guide til rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler
Elbiler og hybridbiler fylder mere og mere på de danske veje. Mange tror fejlagtigt, at “elbiler ruster mindre” eller slet ikke behøver undervognsbehandling - men det passer desværre ikke.
Karrosseri, undervogn, bremserør og hjulførende dele er grundlæggende lavet af de samme materialer som på en konventionel bil og bliver udsat for præcis det samme danske klima med fugt, salt og snavs.
Den gode nyhed er, at du kan beskytte din el- eller hybridbil effektivt - når det gøres korrekt og efter de særlige sikkerhedskrav, der gælder for højvoltsbiler.
I denne guide gennemgår vi:
- hvorfor el- og hybridbiler også ruster
- hvilke særlige hensyn, der skal tages ved rustbeskyttelse
- hvordan en professionel undervognsbehandling af el- og hybridbiler foregår
- hvornår du bør få bilen behandlet - og hvor ofte
- hvordan rustbeskyttelse spiller sammen med garanti
Og til sidst får du svar på de mest stillede spørgsmål om rustbeskyttelse af el- og hybridbiler.
Hvis du allerede nu vil se, hvordan SUVO konkret behandler el- og hybridbiler, kan du læse mere om undervognsbehandling til el- og hybridbiler.
Ruster el- og hybridbiler virkelig?
Ja - elbiler og hybridbiler ruster også.
Det danske klima er næsten perfekt til at skabe rust: høj luftfugtighed, milde temperaturer store dele af året og masser af vejsalt om vinteren. Det gælder uanset drivlinje.
På el- og hybridbiler er især disse områder udsatte:
- undervognen
- bremserør og andre rørføringer
- hjulførende dele
- ophæng og chassisdele
- karrosseriets samlinger og kanter
Som udgangspunkt er el- og hybridbiler typisk heller ikke undervognsbehandlet fra fabrikken eller også har de fået en sparsom rustbeskyttelse under bunden - præcis som de fleste konventionelle biler. Derfor er der god grund til at supplere med en professionel behandling, hvis du vil undgå for tidlig rust.
Hvorfor er rustbeskyttelse vigtig på el- og hybridbiler?
Ud over de klassiske argumenter (levetid, sikkerhed og gensalgsværdi) er der nogle ekstra vinkler på el- og hybridbiler:
- Høj vægt
Elbiler er ofte tungere end tilsvarende benzin- og dieselbiler på grund af batteripakken. Den ekstra vægt betyder større belastning på undervogn, bærearme, ophæng og bremser - altså præcis de dele, der kan angribes af rust.
- Kraftig acceleration
Mange elbiler leverer højt moment fra stilstand. Det giver ekstra belastning i ophæng og drivlinje, hvor rust kan være kritisk, hvis den får lov at udvikle sig.
- Omkringliggende konstruktioner
Selve batteriet er indkapslet, men de omkringliggende konstruktioner og de bærende strukturer omkring det er en vigtig del af bilens sikkerhed. Rust her kan på sigt få alvorlig betydning for både sikkerhed og værdi.
- Sikkerhed og elektronik
Rustskader og fugt kan påvirke beslag, ophæng og skærme, som indirekte kan få betydning for elektroniske komponenter og sensorer. Det er derfor ekstra vigtigt, at bilen er sund i bunden.
Kort sagt:
Rust er mindst lige så uønsket på en el- eller hybridbil som på en konventionel bil - og i nogle tilfælde mere.
Kan man undervognsbehandle el- og hybridbiler sikkert?
Ja, når det bliver gjort rigtigt - og af fagfolk, der ved, hvad de laver.
El- og hybridbiler har:
- højvoltskabler
- batteripakke og elektronik
- særlige sikkerhedssystemer
Derfor kræver rustbeskyttelse ekstra omhyggelighed og indsigt, og der skal tages særlige hensyn, før der sprøjtes med produkter på undervognen.
Hos SUVO gælder blandt andet:
- el- og hybridbiler behandles efter gældende sikkerhedsanvisninger og producenternes retningslinjer
- medarbejdere er uddannet i håndtering af el- og hybridbiler
- der anvendes specialudviklede sprøjteskemaer, der er tilpasset den enkelte model
- batteri, kabler og andre el-komponenter afdækkes omhyggeligt, inden der behandles
-
Det betyder, at du trygt kan få din el- eller hybridbil rustbeskyttet - så længe det sker hos et center, der har styr på de særlige krav.
Sådan foregår rustbeskyttelse af el- og hybridbiler - trin for trin
Selve processen ligner i høj grad en almindelig undervognsbehandling - men med ekstra sikkerhedstrin og afdækning omkring de elektriske systemer.
Nedenfor ser du en typisk SUVO-behandling af el- og hybridbil, baseret på komplet behandling.
- Modtagelse og gennemgang
- bilens data, alder og stand registreres
- undervognen gennemgås visuelt
- eventuelle bemærkninger (fx skader, tidligere behandling, begyndende rust) noteres
Her vurderer centret også, om bilen skal have en komplet behandling eller en specialbehandling, hvis der er begyndende rust.
- Afmontering og klargøring
- bundplader, inderskærme og relevante plastdele afmonteres
- bilen højtryksrenses i undervogn og hjulkasser med varmt vand
- karrosseri og undervogn kontrolleres for rust og skader
- bilen tørres grundigt, før der arbejdes videre
- Afdækning af batteri og elektriske komponenter
Her adskiller el-/hybridbehandlingen sig tydeligt fra konventionelle biler:
- batterihus, højvoltskabler, el-motor(er) og andre følsomme komponenter afdækkes omhyggeligt
- komponenter, som ikke må komme i kontakt med rustbeskyttelsesprodukt, sikres efter producentens anvisninger
- der arbejdes efter opdaterede sprøjteskemaer og sikkerhedsinstruktioner for netop din bilmodel
Det er en vigtig del af grunden til, at du ikke selv bør eksperimentere, men overlade arbejdet til et center med den rette ekspertise.
- Hulrumsbehandling
- døre, klapper og hulrum behandles med et tyndt, lysebrunt eller næsten transparent produkt
- produktet har høj indtrængningsevne, så det kan kravle ind i samlinger og overlappende plader
Formålet er at beskytte de skjulte områder, hvor rust ofte starter - ikke kun det, du kan se udefra.
- Behandling af undervogn
- undervognens hulrum behandles først med et tyndt produkt, der trænger ind i begyndende rust og samlinger
- herefter behandles vognbunden med et mere slidstærkt sort rustbeskyttelsesprodukt
- til sidst påføres et slidlagsprodukt, der efterlader en robust overflade mod stenslag, snavs og salt
På el- og hybridbiler er det ekstra vigtigt, at produktet påføres kontrolleret og efter sprøjteskema - både for at sikre dækning og for at undgå uønsket påvirkning af afdækkede områder.
- Slutkontrol og aflevering
- plastdele, bundplader og inderskærme monteres igen
- bilen rengøres for eventuelt overskydende produkt
- centret kontrollerer, at behandlingen er udført korrekt
- dokumentation (billeder, garantikort osv.) udleveres til kunden
Hvornår skal jeg rustbeskytte min elbil eller hybridbil?
Det korte svar er: helst så tidligt som muligt.
De fleste el- og hybridbiler er ikke tilstrækkeligt beskyttet fra fabrikken til det danske klima, hvor fugt og vejsalt hurtigt kan sætte gang i rusten.
Med SUVOs garantiordning gælder blandt andet, at:
- jo tidligere bilen kommer ind i ordningen, desto længere kan garantien løbe
- biler der behandles fra helt nye (0-3 år), kan opnå op til 99 års garanti på rustbeskyttelsen
Det gælder også el- og hybridbiler - med de særlige forbehold, der står i garantibestemmelserne, for eksempel omkring områder tæt på batterier og højspændingskabler. Du kan læse mere om betingelserne i Nordic Antirust Garanti.
Hvor ofte skal el- og hybridbiler genbehandles?
Genbehandlingsintervallet afhænger typisk af:
- bilens alder
- hvilken behandling den har fået
- hvordan bilen bruges (kilometer, landsdel, vejforhold)
- hvilke krav der er i den konkrete garantiordning
Som tommelfingerregel gælder, at nye biler under garanti skal genbehandles med 3 års mellemrum. Dit lokale SUVO-center kan se bilens garanti- og behandlingshistorik og rådgive om det præcise interval for netop din el- eller hybridbil.
Påvirker rustbeskyttelse fabriksgarantien på el- og hybridbiler?
Det spørgsmål fylder naturligt meget hos elbilejere - og det korte svar er:
- en korrekt udført rustbeskyttelse hos et professionelt center, der følger gældende sikkerhedsanvisninger og producentens retningslinjer, er netop designet til ikke at kompromittere bilens fabriksgaranti
- SUVOs egen Nordic Antirust Garanti ligger oven på og giver ekstra tryghed med op til 99 års garanti mod gennemtæring på de områder, der er rustbeskyttede
Der er dog altid undtagelser - for eksempel:
- områder tæt på batterier og højspændingskabler kan være undtaget i garantiteksten
- hvis bilproducenten direkte forbyder rustbeskyttelse på bestemte el-komponenter, kan disse områder ikke dækkes af garantien
Er du i tvivl om, hvordan det spiller sammen med garantien på lige præcis din model, er det en god idé at spørge både dit SUVO-center og eventuelt bilproducenten.
Fordele ved rustbeskyttelse af el- og hybridbiler
Ud over den klassiske rustbeskyttelse får du som el- eller hybridbilejer også:
- forlænget levetid på den del af bilen, der bærer hele drivlinjen
- bedre totaløkonomi, fordi du mindsker risikoen for dyre rustreparationer
- mere tryghed i hverdagen, når du ved, at undervogn og ophæng er i orden
- bedre gensalgsværdi, når du engang skifter bil - en dokumenteret undervognsbehandling tæller positivt hos mange købere
Ofte stillede spørgsmål om rustbeskyttelse af el- og hybridbiler
Kan man overhovedet undervognsbehandle en elbil?
Ja. El- og hybridbiler kan undervognsbehandles - og bør det i det danske klima.
Det kræver bare ekstra omhyggelighed, fordi der er batterier og kabler, der skal afdækkes korrekt.
Er det sikkert i forhold til batteri og højspænding?
Når bilen behandles hos et center, der følger gældende sikkerhedsanvisninger og producenternes retningslinjer, er rustbeskyttelse en helt normal og sikker proces.
På et professionelt center:
- afdækkes batteri, kabler og andre el-komponenter særligt grundigt
- anvendes opdaterede sprøjteskemaer og uddannede teknikere
- behandles el- og hybridbiler efter anvisninger og anbefalinger fra relevante instanser
Lugter bilen mere af rustbeskyttelse, når det er en elbil?
Nej, processen og produkterne er grundlæggende de samme som på konventionelle biler.
Der kan komme en midlertidig lugt i bilen efter behandlingen, som normalt aftager efter nogle dage - præcis som ved andre biler.
Påvirker rustbeskyttelse rækkevidden?
Selve rustbeskyttelsen påvirker ikke elbilens rækkevidde i praksis.
Produkter og lag er relativt lette, og forskellen i vægt er minimal i forhold til batteripakken og resten af bilen. Den beskyttelse, du får, opvejer langt den teoretiske, meget lille ekstra vægt.
Gælder SUVOs garanti også for el- og hybridbiler?
Ja. El- og hybridbiler kan være omfattet af Nordic Antirust Garanti, når de behandles og vedligeholdes efter SUVOs retningslinjer og inden for de aldersgrænser, garantien beskriver.
Der er dog særlige undtagelser omkring områder tæt ved batterier og højspændingskabler, som ikke kan dækkes - det fremgår af garantibestemmelserne på garantisiden.
Hvornår er det “for sent” at rustbeskytte en elbil?
Det er sjældent for sent.
Selv hvis der er begyndende rust, kan en specialbehandling være med til at bremse og stabilisere udviklingen, så bilen får flere sunde år.
Jo før du starter, desto bedre bliver resultatet - og desto længere kan du typisk få garanti.
Sådan kommer du videre med rustbeskyttelse af din el- eller hybridbil
Hvis du vil vide, hvad rustbeskyttelse koster på netop din el- eller hybridbil - og hvilken behandling der er den rigtige - er næste skridt:
- Find dit nærmeste SUVO-center
- fortæl hvilken el- eller hybridbil du har, og hvor gammel den er
- få en anbefaling til den rette behandling og en konkret pris